start opleiding

Hee lieve lezers!

Ik ben weer terug van weggeweest met een nieuwe blog voor jullie! 

Ik ga jullie vertellen hoe mijn eerste 3 schoolweken geweest zijn.

Voor de mensen die nog niet weten welke opleiding ik volg en waar; ik volg de opleiding tot apothekersassistente op het Kellebeek College in Roosendaal.

 

Maar hoe ga je dan naar school vanuit Breda?

Ik pak de fiets naar de bushalte, omdat het anders iets te ver lopen is en ik graag mijn energie wil besparen, want lopen is zwaar voor me.

Vervolgens pak ik dus de bus naar het station Breda. Daar stap ik op de trein naar Roosendaal. In Roosendaal heb ik een fiets gezet, waarmee ik dus iedere ochtend vanaf station Roosendaal naar school fiets. Vanaf het station is het ongeveer een kwartiertje lopen naar school, maar hierbij geldt hetzelfde dat ik graag energie wil besparen door dus de fiets te pakken. Fijn dat het zo kan :)

Ik reis samen met een goede vriendin, van afgelopen jaar mavo 4 waarbij ik in de klas zat en die nu weer bij mij in de klas zit. Ik vind het heel fijn dat we samen kunnen reizen en bij elkaar in de klas zitten! 

 

Waarschijnlijk is iedereen aan het begin van een nieuw schooljaar, start van een nieuwe opleiding, eerste werkdag op een nieuwe werkplek, etc gespannen, en dat is hartstikke normaal en hoort er ook gewoon een beetje bij, ook wel de gezonde spanning. 

Ik was ook heel erg gespannen, en dan komt er ook nog eens bij: Ga ik mijn verhaal delen? Hoe ga ik mijn verhaal delen? Ga ik het zelf vertellen? Wat vertel ik? Wat is belangrijk voor anderen om te weten? Dit komt er dus bij, en maakte me nog nerveuzer. En voor mijn gevoel, hoe goed ik ook weet dat het niet zo is, voelt het voor mij altijd om 'extra aandacht vragen' waar ik nou niet bepaald heel erg van houd. Maar goed, ik vertel het liever dan dat er achter mijn rug om misschien over me gepraat gaat worden.

Ik ben best wel benieuwd of er meerdere mensen zijn die een (niet aangeboren) hersenletsel zijn of een andere chronische ziekte hebben die hier ook moeite mee hebben?  

 

Zoals ik jullie al vertelde in de vorige update ben ik sinds dinsdag 28 augustus gestart met school.

Dinsdag, woensdag en donderdag waren de introductiedagen:

 

Vóór de eerste dag heb ik contact gezocht met mijn SLB'er om te vragen hoe ik dit handig aan kan pakken. Ze heeft me verteld wat ze van plan was tijdens de kennismaking en dat ze me wou helpen met het vertellen van mijn verhaal. Super fijn!

15 minuutjes voor de kennismaking heb ik het kort even doorgesproken met haar. Ik was gerustgesteld door dit gedaan te hebben. 

Maar eerlijk, op het moment dat ik het ging vertellen ging er van alles door me heen. 

 

Ik neem jullie even mee terug naar de eerste introweek:

Geschreven op 31 AUGUSTUS:

Dinsdag hebben we dus een kennismaking gehad met de klas. 

Mijn SLB'er heeft me de ruimte gegeven om mijn verhaal te doen, en het voelde naderhand heeeeel erg goed, en ik was heel opgelucht dat ik het meteen de eerste dag op deze manier verteld had.

Woensdag hebben we veel informatie gekregen o.a. over het zorgteam op school en verzuim en nog wat actieve dingen gedaan.

Donderdag zijn we Roosendaal gaan verkennen door een tocht te doen. We zijn door veel straten van Roosendaal gelopen en door de stad. Ik kon van te voren nog het besluit nemen om mijn kruk die dag mee te nemen, of de fiets te pakken, maar heb ik allebei niet gedaan en ben te voet mee gegaan met de klas. Het was intensief, zwaar en vermoeiend, maar hé, ik heb het gedaan ;)

Een keertje tussendoor even gezeten om een beetje bij te komen en hier is mijn SLB'er even bij me gebleven.

Ik voel me echt fijn en begrepen op school.

 

Ik ben nu dus 3 dagen voor 3 á 4 uurtjes naar school gegaan, en dus met het OV. Kan me nog niet echt beseffen dat dit realiteit gaat worden en ik dus op deze manier iedere dag zal gaan reizen. Er komt veel op me af. Het zijn veel prikkels. Ik ben iedere avond ook rond 8 uur al naar bed gegaan, omdat ik zo ontzettend moe was. Vrijdag was ik vrij, maar ik voelde me niet top fit en had best wel hoofdpijn. Ik ben heel benieuwd hoe het me allemaal gaat bevallen als de lessen gaan beginnen, ik volle dagen maak en ik echt ga studeren. Het is erg zwaar en vermoeiend maar ik ben erg gemotiveerd wat me weer wat extra positieve energie geeft, gelukkig :)

 

 

Geschreven op 14 SEPTEMBER; na mijn eerste 2 lesweken:

Zo, mijn eerste 2 lesweken heb ik nu ook achter de rug. De opleiding vind ik echt heel erg leuk. Alle vakken, bijna alle dan ;) , zijn boeiend en ben ik geïnteresseerd in. Je gaat diep in op de stof, dus de medicatie, de verschillende indicaties (voor eenzelfde medicijn),de wetten die er zijn rondom de apotheek en alle medicijnen, de applicatie op de computer,  het geven van informatie, maar ook de werking van medicijnen. De praktijklessen zijn ook tof. Ik heb een kleine klas, wat ook heel erg chill is.

Het enigste dat minder is zijn de lange dagen en het reizen.

Ik moet op maandag en dinsdag vanaf (half) 9 tot half 5 naar school, en dit hakt er echt in. 

Zeker op maandag, dan ben ik echt kapot van alles. Op maandag en dinsdag heb ik ook een zware tas dus dit maakt het nog vermoeiender.

Gelukkig bouwen na dinsdag de uren af en heb ik minder lange dagen.

 

Ik hoop dat jullie eerste weken ook meegevallen zijn en jullie de draad weer opgepakt hebben!

Bedankt voor het lezen van mijn nieuwe update, en tot de volgende!

Liefs Marjolein 

 

 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Birgit (zondag, 16 september 2018 07:34)

    Zooooo fijn en leuk voor je dat je de opleiding interessant vindt, goede keuze geweest. Nog even in t ritme komen hihi van die lange dagen maar dat gaat je ook vast lukken, bikkel�!
    Supertrots op je❤️��

  • #2

    Mama (zondag, 16 september 2018 16:19)

    Zo trots op jou! Echt een enorme verandering tov vorig schooljaar, het reizen, de lange dagen en allemaal nieuwe indrukken en je doet het zo knap.
    Geniet ervan om te zien hoe geïnteresseerd je bent in alle nieuwe vakken. Een goede keuze gemaakt.
    Veel succes schat xxx

  • #3

    Ivana (zondag, 16 september 2018 16:26)

    Ik ben ook super blij dat ik jouw heb tijdens het reizen!
    ❤️
    #teamwork

  • #4

    Lian Bakx (zondag, 16 september 2018 22:01)

    Goed bezig Marjolein! �� Wat fijn dat je zo open kunt zijn, ook in het echte leven (naast deze blog). Veel succes jullie samen op de opleiding!

  • #5

    Marjoleine (woensdag, 19 september 2018 09:44)

    Pówergirl...!!

  • #6

    roland (zaterdag, 13 oktober 2018 16:56)

    leuk om te lezen dat alles(op de zware boekentas na dan ;) ) goed bevalt!!
    misschien is het een idee om iets van een boodschappentrolley of kleine koffer met wielen ofzo mee te nemen??
    een hoop informatie gekregen, succes met je jaar!!